KANAL TEDAVİSİ NEDİR?

Dişlerdeki çürükler uygun zamanda tedavi edilmezse çürük, diş dokusunda daha derinlere ilerleme gösterir ve dişin merkezinde bulunan pulpa adı verilen damar-sinir paketine ulaşır. Dişin merkezine ulaşan çürük, dişte bulunan sinirlerin iltihaplanmasına sebep olur. Bu maruziyet kişide şiddetli diş ağrısı, sıcak/soğuk hassasiyeti ve dişte renklenme gibi sorunları beraberinde getirmektedir.

Kanal tedavisi sırasında hastaya ağrı yapan çürük ve iltihaplı diş sinirleri dişten temizlenerek uzaklaştırılır. Çıkarılan bu sinirler enfekte olmaları sebebiyle diş için hayati önem taşımazken hastanın şiddetli ağrı çekmesinin önüne geçmektedir.

Enfekte diş dokuları, iyi bir mekanik temizlik ve etkili kimyasal ajanlarla temizlendikten sonra dişte oluşan boşluklar biyouyumlu (doku dostu) materyallerle doldurulur.Tüm bu işlemler bütünü kanal tedavisi olarak adlandırılmaktadır.

KANAL TEDAVİSİ HANGİ DURUMLARDA UYGULANIR?

Ağrıyan veya çürük mevcudiyeti olan her dişe kanal tedavisi uygulanmaz. Çürük pulpa dokusuna ulaştığında kanal tedavisi gerekmektedir.

Kişinin kanal tedavisine ihtiyacı olduğunu gösterebilecek bazı bulgular;

• Özellikle gece uykuda artan, kulağa doğru yansıma yapan ağrı
  • Diş çevresindeki dokularda apse veya iltihap akıntısı varlığı
  • Sıcak, soğuk veya şekerli gıda tüketiminden sonra 1-2 dk boyunca geçmeyen ağrı
  • Çiğneme veya baskı uygulama sırasında dişlerde şiddetli ağrı

Bazı durumlarda dişte hiç çürük olmadan da kanal tedavisi gerekebilmektedir.Bu durumların başında da ilgili dişin travmaya maruz kalması gelmektedir.

Şiddetli bir darbe sonucu dişin içerisindeki damarlar zarar gördüğünden diş beslenemez hale gelir ve canlılığını kaybeder. (akut travma)

Bazı durumlarda ise yüksek dolgu veya kaplamalar, diş sıkma/gıcırdatma alışkanlığı travma yaratır ve dişte kanal tedavisi uygulanması ve diğer faktörlerin ortadan kaldırılması gerekir.(kronik travma)

KANAL TEDAVİSİ NE KADAR SÜRER?

Ortalama bir kanal tedavisi 30 ila 90 dakika arasında sürebilir ancak bu ucu açık bir sorudur. Çünkü dişlerdeki anatomik varyasyonlar ve dişin enfeksiyon derecesi gibi faktörler kanal tedavisinin süresini etkilemektedir.Bazı durumlarda enfeksiyon fazlaysa hekim, diş içerisine ilaç koyarak enfeksiyonun temizlenmesi için hastaya bir seans daha randevu verebilir.

KANAL TEDAVİSİ SIRASINDA AĞRI HİSSEDİLİR Mİ?

Kanal tedavisi sırasında tüm işlem lokal anestezi altında uygulanacağı için hastanın ağrı hissetmesi beklenmemektedir.

KANAL TEDAVİLİ DİŞİN ÖMRÜ NE KADARDIR?

Kanal tedavisi uygulanmış dişler, uzun yıllar ağızda kalarak çiğneme fonksiyonunun devamlılığına ve estetik anlamda güzel bir görünümün elde edilmesine olanak sağlamaktadır.İyi bir kanal tedavisi yapılan diş, doğru ve özenli bir bakım ile birlikte ömür boyu kullanılabilir.Tedavi edilen diş ve genel kontrol için her 6 ayda bir hekim muayenesi ihmal edilmemelidir.